Sunday, September 13, 2015

Topik 8 : Apply instructional design principles to select appropriate technological tools for the development of instructional and professional products in early childhood classroom.


Topic ini juga dibentangkn oleh group Erney.

Terdapat 6 step yang perlu dibuat oleh guru dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran.

Step 1 : Analyze

1.    Guru perlu mengenal pasti pelajar

2.    Guru perlu mengetahui cara p&p yang mana menarik pehatian mereka

3.    Lepas guru mengetahui matlamat, susun cara atau bahan pengajaran yang sesuai

Step 2 : State objektif

1.    Objektif - meningkatkan perkembangan inkuiri

- meningkatkan perkembangan kognitif

- Meningkatkan perkembangan linguistik

Step 3 : Select methods, media and materials

1.    Bersoal jawab dengan murid

2.    Memberi arahan

3.    Media tidak bermasalah atau senang digunakan

4.    Video atau projektor

Step 4 : Utilize media and material

1.    Media yang digunakan guru dapat menarik perhatian murid contoh : banyak gambar-gambar

2.    Melalui objektif tadi yang menentukan arah tuju P&P

Step 5 : Require learner and participant

1.    Mesti semua kanak-kanak terlibat

2.    Guru perlu terangkan langkah agar murid faham

3.    Suara, gambar dan cara penyampaian jelas

Step 6 : Evaluate and revise

1.    Menilai semula sama ada pelajar berasa seronok dan minat dengan P&P

2.    Kekuatan video mampu menarik minat dan perhatian murid, dapat menarik fokus kanak-kanak ketika belajar dan tidak membosankan

3.    Kelemahan video, jika terlalu banyak slide akan membuatkan kanak-kanak bosan dan bising

4.    Proses menilai sebelum, semasa dan selepas.

Refleksi : Dalam topic 7 apa yang saya faham adalah melalui penggunaan media elektronik dan media bukan elektronik dimana penggunaan kedua-dua media tersebut membantu guru menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran secara berkesan dan dapat berjalan dengan lancar serta memberi peluang-peluang kepada murid-murid meneroka alam baru melalui proses pembelajaran berdasarkan penggunaan media sama ada media elektronik mahupun media bukan elektronik melalui pembentangan kumpulan ini mereka ada menyatakan beberapa kebaikan dan juga keburukan penggunaan media oleh itu bagi saya guru perlu bijak dalam merancang pembelajaran murid dimana guru perlu menyediakan pembelajaran yang seimbang apabila menggunakan kedua-dua media tersebut agar perkembangan murid dapat berkembang dengan baik. Melalui topic 8 pula apa yang saya faham adalah semasa guru merancang aktiviti guru perlu mengamalkan beberapa step-step yang telah dinyatakan oleh kumpulan ini agar apa yang dirancang dapat dibuat sesuai dengan objektif pembelajaran.

No comments:

Post a Comment