Sunday, September 13, 2015

Topic 13 : Combine electronic and non-electronic media to produce instructional materials, presentations and products for early childhood education. Topic 14 : Implement and assessment of teaching and learning by using electronic and non-electronic media in early childhood classroom.

Kedua-dua topic ini adalah dibentangkan oleh kumpulan rebecca.


Topic 13.

Menggabungkan media elektronik dan bukan elektronik untuk menghasilkan bahan-bahan pengajaran, persembahan dan produk untuk pendidikan awal kanak-kanak.

Bagaimana menggabungkan media elektronik dan bukan elektronik di dalam P&P ?

          Seperti yang kita tahu media elektronik ini adalah seperti video, slide, overhead projektor komputer, internet, radio, television, audio. Manakala media bukan elektronik pula adalah gambar, carta, model, surat khabar, papan putih atau tulis, kad imbasan dan graf.

Contoh : video = kad imbasan

Papan tulis = komputer

Topic 14.

             Kebaikan media elektronik ialah mudah, menarik minat kanak-kanak, kemahiran bahasa antarabangsa dapat dipertingkatkan dan sesuai dengan tred terkini. Manakala keburukanya pula melalaikan iaitu sibuk 24jam melayani sehingga kerja-kerja lain dilupakan, menyebabkan rabun mata, terdedah kepada masalah sosial kerana banyak unsur-unsur negatif yang terdapat dalam media elektronik.

Kebaikan media bukan elektronik murah dari segi penggunaannya dan tidak memerlukan peralatan yang khusus serta mudah dibawa dan dipindahkan dari satu tempat ke tempat lain. Manakala keburukannya pula ialah cepat membosankan dan kurang memberikan suasana yang menarik. Kualiti kertas buku kadangkala kurang baik sehingga menurunkan minat baca kanak-kanak.

 

Cara menilai dengan menggunakan media

Elektronik – membuat penilaian menggunakan carta di dalam komputer, audio dan juga rakaman.

Bukan elektronik – melalui senarai semak, papan tulis dan lain-lain

 

Refleksi : Dalam topic 13 dan 14 yang dibentangkan oleh group ini apa yang saya faham adalah dimana media elektronik dan media bukan elektronik dapat digabungkan untuk menyediakan pengajaran dan pembelajaran secara kreatif dan menarik perhatian dan minat murid-murid untuk belajar. Selain itu, melalui media elektronik dan bukan elektronik juga boleh dijadikan sebagai alat untuk membuat penilaian terhadap kanak-kanak yang diperhati serta boleh digunakan apabila menjalankan proses pembelajaran dimana guru tidak hanya tertumpu kepada media bukan elektronik seperti buku teks sahaja tetapi media elektronik juga boleh digunakan agar kanak-kanak tidak bosan apabila belajar. Guru perlu menggunakan kedua-dua bahan pengajaran ini secara seimbang agar kanak-kanak dapat berkembang dengan baik terutamanya dari segi pembelajaran.

No comments:

Post a Comment