Topic ini di bentangkan oleh group
kami sendiri dimana kami mencari maklumat ini secara online di restaurant KFC.
Sebelum kami mencari maklumat ini di internet kami membahagi-bahagikan tajuk
supaya slide dapat disiapkan dengan sempurna. Kami juga membuat pembacaan
sebelum membentangkan tajuk ini agar dapat memberi kefahaman kepada kumpulan
lain apabila mereka ajukan soalan. Tajuk topic yang kami bentangkan adalah :
Identify specific learner characteristics which influence the
implementation of instruction strategies in early childhood setting.
Dalam
topic ini terdapat
Ciri
spesifik kanak-kanak yang mempengaruhi strategi pembelajaran awal kanak-kanak
1. Memencilkan diri – Kanak-kanak ini suka memencilkan diri dan tidak suka
melibatkan diri dalam aktiviti. Cara mengatasi murid ini adalah menyuruh
kanak-kanak yang rapat dengannya membawa dia untuk ikut serta dengan aktiviti
yang dijalankan kerana melalui pengalaman semasa kami latihan mengajar
kanak-kanak tersebut lebih suka melakukan aktiviti bersama rakan yang sangat
rapat dengannya.
2. Tumpuan singkat – kanak-kanak yang memberi perhatian yang singkat,
dimana kanak-kanak ini cepat bosan dengan pembelajaran yang terlalu lama. Cara
mengatasi masalah ini adalah guru perlu menyediakan pembelajaran yang singkat
tetapi bermakna kepada murid. Contoh aktiviti bercerita atau belajar sambil
bermain.
3. Gopoh dan tidak sabar – kanak-kanak ini suka bertanya, dimana ketika
guru sedang mengajar kanak-kanak sudah mengajukan soalan iaitu memotong ketika
guru sedang bercakap. Cara mengatasi masalah ini adalah guru perlu menyediakan
pembelajaran yang berunsurkan banyak soalan-soalan.
4. Mudah terganggu dengan persekitaran – kanak-kanak ini mudah terganggu
dengan persekitaran seperti rakan-rakan. Cara mengatasi masalah ini adalah guru
perlu menyediakan pembelajaran yang menarik perhatian murid yang boleh
menimbulkan rasa ingin tahu.
5. suka berkhayal – dimana kanak-kanak ini suka berkhayal semasa
pembelajaran dikelas. Cara mengatasi murid ini adalah guru perlu mengunakan “
Big Book “ kerana melalui pemerhatian yang kami lakukan semasa latihan mengajar
murid tersebut suka mendengar ceita
6. pergantungan berlebihan – Kanak-kanak yang suka bergantung dengan orang
lain, dimana kanak-kanak tersebut menjawab Tidak pandai apabila diberi kerja
atau latihan, tetapi disebaliknya dia boleh buat Cuma terlalu manja dan
mengharapkan orang lain untuk menyiapkan kerjanya. Cara mengatasi masalah ini
adalah biarkan kanak-kanak itu dahulu kerana dia akan melakukan sendiri apabila
melihat kanak-kanak lain sibuk menyiapkan kerja masing-masing.
No comments:
Post a Comment