Know we learn about
topic 7 : select appropriate media to produce efective learning enviroments
using technology resources in early childhood education.
Topic
ini dibentangkan oleh group Erney. Dalam topic ini kita akan mempelajari
tentang penggunaan media dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
There
are two types of media:
1. Electronic media
2. Non- electronic media
Electronic
media such as computer.
- Penggunaan teknologi maklumat atau internet (ICT) adalah sangat
memainkan peranan penting dalam pendidikan awal kanak-kanak. Dalam sistem
pendidikan, ict boleh dikatakan mampu menyelesaikan masalah pengajaran dan
pembelajaran secara berkesan, ia juga membantu kanak-kanak menghasilkan sesuatu
yang kreatif dan mampu mewujudkan suasana pembelajaran yang mencabar
Terdapat
beberapa kebaikan dan keburukan penggunaan teknologi maklumat.
Kebaikkannya.
Kanak-kanak boleh menerokai perkara
baru, dimana mereka akan mempelajari sesuatu yang baru menerusi internet kerana
pelbagai maklumat boleh didapati menerusi internet. Selain itu, Meningkatkan
kemahiran menyelesaikan masalah, dimana kanak-kanak bermain game melalui
internet dan menunjukkan mereka berusaha menyelesaikan game tersebut. Apabila
mereka mengetahui jalan penyelesaian mereka sudah dapat kemahiran dalam
menyelesaikan masalah menerusi game tersebut.
Keburukan.
Memberi impak sosial dan kesihatan
yang buruk kepada kanak-kanak. Otot tangan kanak-kanak menjadi lemah kerana
kurangnya penggunaan otot tangan untuk menulis serta kecerdasan interpersonal
mereka akan terbantut dan akan merencatkan pertumbuhan kanak-kanak yang
sepatutnya dicapai
Television.
Digunakan oleh guru untuk memberi
pengajaran yang lebih efektif kepada murid. Tujuan penggunaan media ini adalah
untuk pengayaan dan juga pemulihan kepada kanak-kanak. Media ini melibatkan
tayangan video atau video lagu.
Kelebihan
penggunaan media tersebut adalah:
- Mudah untuk digunakan
- Lebih efektif
- Mempertingkatkan daya ingatan dan kemahiran
- Merangsang tindakbalas luaran dan dalaman kanak-kanak
Kelemahan
penggunaan media tersebut:
- Kurangnya komunikasi antara guru dan murid-murid kerana proses
pembelajaran yang dijalankan berdasarkan bahan media seperti television, dimana
kanak-kanak lebih kepada menonton daripada berkomunikasi dengan guru.
- Kurangnya penggunaan motor halus kanak-kanak seperti menulis
- Mempengaruhi tingkah laku kanak-kanak iaitu meniru tingkah laku yang
terdapat dalam video yang ditayangkan
Media
bukan elektronik.
Media bukan elektronik ini adalah
seperti buku teks dimana melalui penggunaan buku teks kanak-kanak dapat
membaca, melihat melalui gambar rajah, menulis atau menyebut perkataan yang
terdapat dalam buku teks
Kebaikan
buku teks:
- Membolehkan kanak-kanak lebih cepat menulis
- Mengenal huruf melalui buku teks
- Dapat memperkembangkan motor halus dimana kanak-kanak melatih menulis
berdasarkan buku teks tersebut
Keburukan
buku teks:
- Cepat bosan
- Mudah hilang
- Cepat koyak
- Cepat kotor
No comments:
Post a Comment